Hvordan havner man i dette vanvittige yrket? Man blir som telefonselger kalt terrorist. Er man dørselger vil man til stadighet forveksles med Jehovas Vitner. Hvorfor i huleste utsette seg for noe sånt? Joda. Som med det meste her i livet, fører det ene med seg det andre. Tilfeldigheter.
2 faser
Slik jeg ser det, kan salgskarrièren deles inn i to faser. Startfasen aka fase 1: DiCaprio. Tipper du har sett skuespilleren i flere filmer, men den ene er sentral i denne konteksten!
Du gjettet riktig. Filmen «Wolf of Wallstreet», selvfølgelig! Sett den minst ett par-tre-fire ganger? Hadde en mistanke. Filmen har inspirert like mange til å prøve seg på salg, som det Supersize Me og The Matrix, til sammen fikk ned i antall kilo, og salg av frakker, og solbriller.
Fase 2: Du er allerede inne i salgsbransjen, og har begynt å spørre deg selv litt av hvert. Du tenker: «hvordan kunne en rote seg borti kanskje verdens mest kynisk bransje?». Joda, du har kjent smaken av pumpende adrenalin!
Du har banket inn salg godt over budsjett! Du har kjent på følelsen av en fantastisk arbeidsdag, der du forlater kontoret, – og vandrer langs fortauet med haken i været, og smilet om munnen! Det oser av selvtillit hvor enn du går!
Typiske scenarioer som dørselger – og hvorfor du burde prøve!
Telefonsalg, og ikke minst det negative stempelet fra omverdenen er tydelig. Men hva med dørsalg da? Det er jo det jeg skal fokusere på i dette innlegget.
Til tross for litt misnøye i medier rundt respektløse selgere, er dørsalg ansett som den hyggelige salgsformen – for både selger, og øyevitner. La oss ta en titt på positive og mindre typiske scenarioer som «canvasser»*. Du som leser, kan forhåpentligvis ut i fra dette, lettere lage deg en formening vedrørende om livet som dørselger er noe for deg.
Nostalgi
Fordel nummer en: Du lærer å bruke kart! I dagens høyteknologiske verden med «Google Maps», og «Pokémon GO», er vi det motsatte av gammeldagse. Du har jo ikke brukt et kart i papirformat siden orientering og rebusløp i niende klasse? Jo, sier du?
Jeg skal ikke lyve til meg selv, i hvert fall. Med kart må du faktisk tenke deg litt om, samt holde tunga rett i munnen. Kryss av hus du har vært innom!
NB! Det er ikke spesielt kult å få et avslag, for så å banke på samme dør et halvt minutt etter, og måtte beklage deg som den idioten du fremstod som. Dette pinlige øyeblikket du hadde vært foruten, hadde du hatt tunga rett i munnen fra start. At klokka var mye, er ikke en god nok unnskyldning.
Sommerhalvåret
En typisk setting man møter på en deilig sommerdag, vil være ulik fra de kjøligere månedene. La oss si det er tjuefem varmegrader, og stekende sol. Hr. Hansen har kone-fri fredag, og har invitert kompisene til grillparty med biff, og pils. Du blir tilbudt en halvliter. Du sier nølende nei, men takker for tilbudet – i det du igjen hiver deg etter pitchen**.
Kanskje gav du bevisst eller ubevisst et godt førsteinntrykk i det du entret hagen? Du fikk jo tross alt tilbudet om en kald en, fra en helt ukjent person. Noe må du jo ha gjort riktig? Du virker som en hyggelig person ved første øyekast. Gratulerer!
Mye å spille å på
Det er du som setter begrensningen. En har uendelig mye å spille på. Det er det kule med dørsalg. Med telefon som salgsverktøy, har man humør og engasjement. Samt trykket fra stemmen, i det man aktiverer mellomgulvet, for å ytterligere styrke det «tonale», og autoritære. Legg til litt «attitude», og du kan komme langt. Men begrensningen ved kanalen blir synlig. Det stopper her.
Som «canvasser» vandrer du kanskje rundt med en sekk på ryggen. I det du kom til byggefeltet, ble det dannet et førsteinntrykk av deg. Fra hver bidige nabo. Hva slags førsteinntrykk? Det kommer an på øyet som ser, men de får muligens assosiasjoner til askeladden. Det er han jeg ville forbundet meg selv med i en slik situasjon – med ryggsekk, og ser seg nysgjerrig rundt.
Forstå meg rett. Du kan lykkes med å skape et «bilde» for kunden gjennom telefon! Poenget mitt er at det visuelle (som kunden faktisk ser med egne øyne), i alt fra grimaser, til kropps-positur – kommer seirende ut. Mener jeg med dette, at å se komfortabel ut med jobben, og tilsynelatende virke som en vet hva driver med, er nok, for at kundene»closer» seg selv? Nei, dessverre.
Men det jeg kan si, er at dersom du supplerer med et vennlig smil, og snakker litt om vær og vind mellom linjene på pitchen, skal du ikke se bort i fra at du har tjent en fin sum penger i det klokken slår ni, og norsk lov sier stopp. Teamleder kommer så kjørende i «hui og hast» til avtalte koordinater. Du får ett velfortjent klapp på skulderen, og applaus fra dine selgerkolleger. Kjøreturen hjem blir en fryd!
Helsefremmende
Ved å «traske» fra dør til dør, inhalerer du store doser frisk luft. Med mindre adressene trenger litt hvile, og blokker står for tur. Kjedelig med tropevarme ute, og blokken er fra 1946 – med tilsvarende ventileringssystem. Fordelen med blokker er ytterligere fysisk trim, takket være trappene.
For du er vel ikke en av de som tar heis for hver etasje? Selvfølgelig ikke. Mye fysisk aktivitet resulterer i at man blir sliten, og forbrenner fett. Er man sliten, sover man bedre. Hva er det ikke å like, folkens?
Du blir tøffere
Og vi stopper ikke der. Du blir tøffere! Eller får bekreftelsen på at du er tøff, som du allerede var klar over. Enten du står å fryser i tjue kalde, og er desperat etter å komme innom noens gang – om bare for ett lite minutt. Eller du svetter i tjue varme – bedriver du et yrke som krever baller.
Har du baller nok til å ikke miste evnen til å være autoritær i det en ektemann står å skal være «beskytteren» i et hjem med en barnefamilie – har du et godt utgangspunkt for å lykkes!
Ønsker du å utvikle deg selv ved å faktisk se potensielle kunder ansikt til ansikt, i stedet for å gjemme deg bak telefon? Ønsker du i tillegg å brenne av et par kilo, samt sove som en stein hver bidige natt? Ikke lur deg selv. Disse helsegevinstene er appellerende!
Er det nå jeg closer deg?
Nå skal det sies at telefonsalg er en videreutvikling av dørsalg. Men i dagens travle samfunn, hvor folk gjerne bruker store deler av dagen foran en pc-skjerm, med ditto telefonsamtaler, kan en mer «face-to-face – approach» være mer effektiv overfor potensielle kunder.
Lag deg et bilde av en ensom pensjonist som trenger å snakke med noen. Ta barnefamilien også. Hvor hyggelig er det ikke å være selger, når Olga på åtti, tilbyr kaffe og fyrstekake? Eller favoritten: barna synger i kor over hvor ivrige de er på at foreldrene skal kjøpe produktet/tjenesten du tilbyr. Jeg kan skrive under på at det svært så givende!
Du lærer folk å kjenne, samt ser mer av verden. Se på det som en liten oppdagelsesferd der du besøker tettsteder og gater med sine særpreg. Og bygninger du ellers aldri ville visst eksisterte. Du tar en slik jobb for å selge, og tjene penger. Er du komfortabel, og positiv til en stor variasjon av ulike omgivelser og situasjoner- kommer gjerne salgene deretter.
Nysgjerrig, og trenger å komme deg litt ut av komfortsonen? Erfaring og utvikling av «skils» ansikt til ansikt, vil være nyttig for deg i fremtiden, enten det er kundemøter i jobbsammenheng, eller frivillig pengeinnsamling dør til dør. I tillegg får du trim, samt sett og møtt mange interessante mennesker på veien. Jeg utfordrer deg til å prøve dørsalg!
*Canvasser: selge varer/tjenester på dør (fra gammelt av).
**Pitch: salgsmal/visuell presentasjon
[…] Ut av komfortsonen og forsøke dørsalg? Dørselgere uønsket? Hvorfor prøve dørsalg? […]
[…] Ut av komfortsonen og forsøke dørsalg? Dørselgere uønsket? Hvorfor prøve dørsalg? […]
[…] er flerfoldige former for salg. Butikksalg og mersalg, telefonsalg eller dørsalg. Den typiske kunden kan være gjerrige Ola Nordmann på syttifem (B2C) eller den stressede […]